Διακοπή Καπνίσματος: Όλοι οι πιθανοί και απίθανοι τρόποι για να το κόψεις

ολοι οι τρόποι για διακοπή καπνίσματος

Ας ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι δεν υπάρχουν μαγικοί τρόποι στη διακοπή καπνίσματος και το πιο σημαντικό είναι η θέλησή σου και να το έχεις πάρει απόφαση. Θα έχεις περισσότερες πιθανότητες να το κόψεις  αν έχεις κατανοήσει σε βάθος τι είναι αυτό που λέμε κάπνισμα και πως αυτό επηρεάζει τη ζωή σου.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι και μεθοδολογίες για να σε βοηθήσουν να κόψεις το κάπνισμα(σε βοηθάνε να το κόψεις, δε στο κόβουν). Δεν ταιριάζουν όλοι οι τρόποι διακοπής καπνίσματος σε όλους. Ένας τρόπος διακοπής που μπορεί να είναι αποτελεσματικός για κάποιον, για κάποιον άλλον μπορεί να μη δουλεύει καθόλου. Κάποιοι από αυτούς τους τρόπους κρύβουν παγίδες. Το εμπόριο έχει εισχωρήσει για τα καλά γύρω από το κομμάτι της διακοπής του καπνίσματος και έχει δημιουργηθεί μία μίνι βιομηχανία. Μπορεί να συναντήσετε από επαγγελματίες τσαρλατάνους με πτυχία, μέχρι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας προϊόντα.

Σε κάθε περίπτωση να θυμάστε ότι κατά πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό, θα πρέπει να στηρίζεστε στις δικές σας δυνάμεις. Αν δε νιώθετε έτοιμοι να παλέψετε με τα συμπτώματα στέρησης κανένα προϊόν και καμία μέθοδος δε θα το κάνει για εσάς.

 Διακοπή Καπνίσματος μέσω της σταδιακής μείωσης

Οι καπνιστές που επιλέγουν αυτή τη μεθοδολογία συνήθως δεν υπολογίζουν καλά όλα τα δεδομένα. Από εκεί που κάποιος καπνίζει 2 πακέτα τσιγάρα τη μέρα, πηγαίνει στο 1,5 πακέτο, μετά από 2 εβδομάδες στο 1, μετά από άλλες 2 εβδομάδες στο μισό, μέχρι να φτάσει ας πούμε τα 5 τσιγάρα ημερησίως. Σε αυτό το σημείο, βάσει του πλάνου που έχει κάνει, ανασυγκροτεί τις δυνάμεις του και εξαπολύει την τελική του επίθεση, ενάντια στο ήδη λαβωμένο κτήνος που λέγεται νικοτίνη και τελικά κόβει το τσιγάρο. Η μήπως όχι;

Συνήθως αυτή η μεθοδολογία αποτυγχάνει γιατί ο καπνιστής έχει αγνοήσει ένα βασικό δεδομένο. Σκέφτεται και ελπίζει ότι όταν θα πάει σταδιακά από τα 2 πακέτα την ημέρα στο 1, ο οργανισμός του θα το συνηθίσει και θα είναι όλα καλά. Αυτό που συμβαίνει με τη νικοτίνη και με όλα τα ναρκωτικά είναι να δημιουργείται το φαινόμενο του κορεσμού. Δηλαδή ο χρήστης υπό κανονικές συνθήκες και χωρίς να είναι επιλογή του, έχει την τάση με τον καιρό να θέλει να λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες ποσότητες από την ουσία στην οποία είναι εξαρτημένος. Χρειάζονται όλο και μεγαλύτερες ποσότητες για να φέρουν το ίδιο επίπεδο ικανοποίησης.

Οι καπνιστές που εφαρμόζουν την μέθοδο της σταδιακής μείωσης δεν το υπολογίζουν συνήθως αυτό. Νομίζουν ότι θα φτάσουν να καπνίζουν 5 τσιγάρα τη μέρα και θα είναι όλα καλά, όπως όταν κάπνιζαν 5 τσιγάρα τη μέρα, όταν είχαν πρωτοξεκινήσει το κάπνισμα. Μα ξεχνάνε ότι τότε τα 5 τσιγάρα ήταν αρκετή ποσότητα για αυτούς, γιατί προηγουμένως κάπνιζαν λιγότερα ή και καθόλου. Το αποτέλεσμα είναι ότι απογοητεύονται και αποτυγχάνουν καθώς συνειδητοποιούν στην πορεία ότι τα πράγματα είναι πιο δύσκολα από ότι περίμεναν.

Ο Γολγοθάς της σταδιακής μείωσης

Ένα άλλο μειονέκτημα της σταδιακής μείωσης του καπνίσματος και το οποίο οδηγεί στην αποτυχία είναι το εξής; Ακόμα και αν ένας καπνιστής καταφέρει να φτάσει από 2 πακέτα τη μέρα να καπνίζει μόλις 5 τσιγάρα τη μέρα θα, παραμένει ακόμα καπνιστής. Ήδη για να το καταφέρει αυτό αυτό θα πρέπει να δίνει ένα συνεχή καθημερινό αγώνα. Αν έχουν περάσει 2 μήνες η και περισσότεροι για να κάνει τη μετάβαση από τα 2 πακέτα στα 5 τσιγάρα, μιλάμε ήδη για έναν πολύμηνο αγώνα, κατά τον οποίο καθημερινά βιώνει συμπτώματα στέρησης. Γιατί τα 5 τσιγάρα τη μέρα δεν του αρκούν. Αν το είχε κόψει με τη μία, αυτά τα συμπτώματα στέρησης θα είχαν ήδη εξαφανιστεί προ πολλού.

Το χειρότερο όμως είναι ότι ακόμα και με 5 τσιγάρα τη μέρα συνεχίζει να είναι καπνιστής. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει ακόμα απολαύσει τις θετικές επιδράσεις της απεξάρτησης από την νικοτίνη.  Αυτές οι θετικές επιδράσεις εμφανίζονται σταδιακά, από τη στιγμή που σταματήσεις εντελώς να λαμβάνεις νικοτίνη. Είναι θετικές επιδράσεις σωματικές, πνευματικές και ψυχολογικές. Από την καλύτερη λειτουργία της όσφρησης και της γεύσης μέχρι την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου και την αίσθηση ευεξίας, περηφάνιας και ελευθερίας που σου δίνει η απαλλαγή από το τσιγάρο.

Όλα αυτά θα σε τροφοδοτούν με θετικά συναισθήματα και σκέψεις και θα σου δίνουν δύναμη να ξεπεράσεις τα συμπτώματα στέρησης και τα όποια αισθήματα απογοήτευσης, Όταν μειώνεις σταδιακά το κάπνισμα μέχρι τα 5 τσιγάρα, από τη μία βιώνεις συμπτώματα στέρησης, έστω και μέτρια, χωρίς να απολαμβάνεις καθόλου τις θετικές επιδράσεις της απεξάρτησης. Όσο περισσότερο διάστημα παραμένεις σε αυτή τη φάση, τόσο περισσότερο πιθανό είναι να απογοητευτείς και να υποτροπιάσεις.

 Σε κάποιους μπορεί να δουλεύει

Όπως είπαμε και στην αρχή, δεν υπάρχει μία ιδανική μέθοδος για όλους. Κάποιοι μπορεί να τα καταφέρουν και μέσω της σταδιακής μείωσης. Ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά τοποθετημένα τα πράγματα στο μυαλό και αν η σταδιακή μείωση είναι κάτι που σου φαίνεται ταιριαστό και λιγότερο αγχωτικό, μπορείς να το δοκιμάσεις.

 Διακοπή Καπνίσματος μέσω υποκατάστατων νικοτίνης

διακοπή καπνίσματος με υποκατάστατα νικοτίνης

Τα υποκατάστατα νικοτίνης( τσίχλες,αυτοκόλλητα κτλ) έχουν και αυτά ως στόχο τη σταδιακή απεξάρτηση από τη νικοτίνη. Οπότε ως μέθοδος για διακοπή καπνίσματος, έχουν και αυτά όλα τα μειονεκτήματα που περιγράψαμε παραπάνω για τη σταδιακή μείωση του καπνίσματος. Έχουν όμως και 2 πλεονεκτήματα σε σχέση με την κανονική σταδιακή μείωση καπνίσματος

  • Εκτός από τη νικοτίνη, δεν περιέχουν όλες τις άλλες βλαβερές ουσίες που περιέχονται στο τσιγάρο. Η νικοτίνη δε θεωρείται ιδιαίτερα βλαβερή ουσία για τον οργανισμό, εκτός αν τη λάβεις σε μεγάλες δόσεις. Είναι η ουσία που προκαλεί τον εθισμό. Οπότε λαμβάνοντας τα υποκατάστατα νικοτίνης θα συντηρείς τον εθισμό. Σταδιακά ο στόχος και εδώ είναι να μειώσεις τις ποσότητες νικοτίνης που λαμβάνεις, μέχρι να σταματήσεις εντελώς.
  • Με τα υποκατάστατα νικοτίνης από την αρχή μπαίνεις λιγάκι πιο βαθιά, αφού εξ’ αρχής αποχωρίζεσαι το τσιγάρο. Χάνεις τη συναισθηματική σχέση που είχες αναπτύξει με αυτό και σταματάς μαχαίρι τη μηχανική συνήθεια του καπνίσματος με τον παραδοσιακό τρόπο. Αυτό για κάποιους μπορεί να είναι πλεονέκτημα, για άλλους μειονέκτημα

Διακοπή καπνίσματος με ηλεκτρονικό τσιγάρο

Περνάς από το κάπνισμα στο άτμισμα. Επισήμως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα δε θεωρούνται μέσο για τη διακοπή καπνίσματος, από τον Παγκόσμιο οργανισμό υγείας. Ως τώρα υπάρχουν διάφορες αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με την ασφάλεια τους. Επίσης επειδή μιλάμε για ένα σχετικά καινούριο προϊόν δεν έχουν μελετηθεί εξ΄ολοκλήρου οι συνέπειες της μακροχρόνιας χρήσης του. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες εγείρονται προβληματισμοί σχετικά με τη σωστή χρήση του. Το καλό με το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι ότι δεν μετατρέπει τους άλλες σε παθητικούς καπνιστές, αν και έχει απαγορευτεί τελευταία το άτμισμα σε δημόσιους χώρους.

Γενικά το να πάει κάποιος από το κάπνισμα στο άτμισμα μπορεί να είναι και μία θετική επιλογή, με λιγότερες επιπτώσεις στην υγεία του.

 Μέθοδοι διακοπής που στοχεύουν στα συμπτώματα στέρησης

Σε αντίθεση με τα υποκατάστατα νικοτίνης, υπάρχουν άλλοι μέθοδοι που αφορούν την διακοπή καπνίσματος και στοχεύουν στον περιορισμό των συμπτωμάτων στέρησης. Τέτοιες μέθοδοι είναι φυσικά προϊόντα όπως το nikostop antistress. Μία άλλη μέθοδος διακοπής καπνίσματος που στοχεύει στη μείωση των συμπτωμάτων στέρησης είναι ο βελονισμός. Ο γράφων δεν έχει καθόλου καλή εμπειρία με αυτή τη μέθοδο.

Κατά καιρούς εμφανίζονται διάφορες μέθοδοι με φανταχτερά ονόματα που εφαρμόζονται κυρίως σε ιδιωτικά κέντρα διακοπής καπνίσματος. Όλες αυτές οι μέθοδοι έχουν μα κοινή συνισταμένη. Η λογική όπως και στον βελονισμό είναι ότι προσπαθούν με τον έναν η άλλον τρόπο να ενεργοποιούσουν την παραγωγή ενδορφινών στον οργανισμό του καπνιστή. Το κατά πόσο το επιτυγχάνουν αυτό είναι ένα ερώτημα. Οι ενδορφίνες είναι αλυσίδες πρωτεϊνών και παράγονται κάθε φορά που κάνουμε μια ευχάριστη δραστηριότητα. Ο σκοπός είναι να παράγουμε ενδορφίνες για να νιώθουμε χαρά και ευεξία και να καταπολεμήσουμε το σύνδρομο στέρησης.

Γιατί όμως αντί να σηκωθούμε από τον καναπέ και να κάνουμε ευχάριστες δραστηριότητες, παράγοντας ενδορφίνες με φυσικό τρόπο, να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο μέσω κάποιας αμφισβητήσιμης μεθόδου; Την οποία μάλιστα θα πληρώσουμε και ακριβά…

Νοσοκομεία για διακοπή καπνίσματος

Μπορείτε να απευθυνθείτε σε πολλά νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα για να κόψετε το κάπνισμα. Μπορείτε να τα βρείτε όλα εδώ. Η υποστήριξη που παρέχεται είναι κυρίως σε συμβουλευτικό και ψυχολογικό επίπεδο, αλλά αν το κρίνουν μπορεί να χρησιμοποιήσουν και φαρμακευτική αγωγή. Σε κάποιους ανθρώπους μπορεί να δουλέψει καλά η ψυχολογική υποστήριξη, σε άλλους όχι. Πήγαινε αν νιώθεις ότι έχεις ανάγκη την υποστήριξη ειδικών. Ειδικά αν νιώθεις ότι έχεις πολύ μεγάλη εξάρτηση από το τσιγάρο.

Η καλύτερη μέθοδος διακοπής καπνίσματος

Το Κόψιμο μαχαίρι. Από τη μία στιγμή στην άλλη. Έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα.  Τα συμπτώματα στέρησης αν και είναι μεγάλα και έρχονται μαζεμένα, φεύγουν γρήγορα. Λίγες μέρες θα κρατήσουν.

Το Κόψιμο μαχαίρι δεν είναι πάντα εύκολο. Γίνεται εύκολο όταν έχεις φτάσει στο σημείο που η διακοπή του καπνίσματος φαντάζει σαν μονόδρομος. Πολλοί άνθρωποι φτάνουν σε αυτό το σημείο για λόγους υγείας. Το θέμα είναι να φτάσεις σε αυτό το σημείο πριν σε φτάσουν οι λόγοι υγείας. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μια εσωτερική αφύπνιση. Να κατανοήσεις ότι το κάπνισμα ορίζει και περιορίζει τη ζωή σου με έναν τρόπο χειρότερο από ότι φανταζόσουν μέχρι τώρα. Έτσι θα μπορέσεις να δεις τη διακοπή του καπνίσματος σαν πρόκληση. Σαν έναν στόχο για τον οποίο αξίζει να παλέψεις με όλες σου τις δυνάμεις. Θα καταλάβεις ότι το κόψιμο του τσιγάρου δεν είναι μια τιμωρία που πρέπει να υποστείς αλλά η καλύτερη επένδυση που μπορείς να κάνεις.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*