Σε «Συμπληγάδες» η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Σε… “Συμπληγάδες” παραμένει το κρίσιμο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Η πρόσφατη “πυροσβεστική” σύσκεψη στα γραφεία της ΡΑΕ, παρουσία της Κομισιόν, δεν έβγαλε “λευκό καπνό” ως προς την άρση του αδιεξόδου ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, ενώ κρίσιμο είναι το 10ήμερο που “τρέχει”.

Είναι η προθεσμία που έδωσαν η Ρυθμιστική Αρχή Ελλάδος και Κύπρου αντίστοιχα στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές για να βρουν κοινή γραμμή, να εγκαταλείψουν την εμμονή τους να φτιάξει ο καθένας μόνος του το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης και να επισφραγίσουν τη μεταξύ τους συνεργασία, με την ένταξη δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορακιάς-Αττικής στο κολοσσιαίο ενεργειακό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, που ούτως ή άλλως θα περνά από την Κρήτη και την Κορακιά!

Αναλυτικότερα, όπως είχαμε προαναγγείλει εδώ στη “Νέα Κρήτη”, για την άρση του αδιεξόδου και δεδομένου ότι το σχέδιο του EuroAsia Interconnector έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε. και άρα εμπλέκει άμεσα την Κομισιόν, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με πρωτοβουλία της ΡΑΕ και στόχο την αναζήτηση συμβιβαστικής λύσης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε., του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ), καθώς και του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος.

Όπως αναμενόταν, στην κρίσιμη σύσκεψη έγινε συζήτηση πάνω στα δύο βασικά “αγκάθια”, που έχουν προκαλέσει το χάσμα ανάμεσα στους δύο “μνηστήρες” και στέκονται εμπόδια στην επισφράγιση της μεταξύ τους συνεργασίας.

Το ένα “αγκάθι” είναι τα ποσοστά συμμετοχής και διοίκησης των δύο πλευρών στην κοινή εταιρεία που θα συσταθεί, εφόσον το έργο του μεγάλου καλωδίου ενταχθεί στο κολοσσιαίο διακρατικό πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας. Εδώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ εμμένει στο να έχει την πλειοψηφία, δηλαδή το 51% της διοίκησης, κάτι στο οποίο “κλοτσάει” η κοινοπραξία.

Ο ΑΔΜΗΕ εμμένει σε όσα έχουν συμφωνηθεί σε MOU, που υπεγράφη το περασμένο φθινόπωρο, δηλαδή στη δημιουργία μιας εταιρείας ειδικού σκοπού, που θα αναλάβει να κατασκευάσει το έργο “Αττική-Κρήτη”, και στην οποία θα συμμετέχουν ο ΑΔΜΗΕ με ποσοστό 51%, η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector με ποσοστό 39% και ιδιώτες με 10%.

Για το τελευταίο, την ιδιωτική εμπλοκή, θα πρέπει να το κρατήσουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον για το μέλλον, διότι το μερίδιο 10% για συμμετοχή ιδιωτών, σύμφωνα με πληροφορίες, προορίζεται για επενδυτές που αναπτύσσουν ή σχεδιάζουν μεγάλα projects ΑΠΕ στην Κρήτη.

Από την πλευρά της, η κοινοπραξία του EuroAsia θεωρεί ότι θα πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο στο έργο, το οποίο θα αντιμετωπίζεται ως ενιαίο και ο ΑΔΜΗΕ θα συμμετέχει στη χρηματοδότησή του.

Η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector στέκεται από την πλευρά της, ως βασικό επιχείρημα, στο ότι το δικό της συνολικό project (ηλεκτρική σύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής) έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI) και έχει εξ αυτού του λόγου όχι μόνον προτεραιότητα, αλλά και τη συνολική ευθύνη για το έργο.

Είναι χαρακτηριστικός ο ισχυρισμός της εταιρείας, ότι ως εποπτεύουσα Αρχή αναγνωρίζει μόνον τον ACER (Οργανισμός Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας), με βάση την αξιολόγηση του οποίου είναι εντός χρονοδιαγράμματος.

Εδώ έχουμε δηλαδή ευθεία, μετωπική αντιπαράθεση για το ποιος θα έχει τον βασικό λόγο και ρόλο.

Μετοχικό κεφάλαιο: “Αγκάθι” η κατανομή…

Το άλλο “αγκάθι”, για το οποίο αναζητείται λύση, αφορά στο ύψος και στην κατανομή του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου της κοινής εταιρείας που θα συσταθεί σε περίπτωση συνεργασίας. Και εδώ υπάρχει τεράστιο χάσμα!

Η πρότασης του ΑΔΜΗΕ αφορά στη δημιουργία εταιρείας με αρχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που η πλευρά της κοινοπραξίας αντιπρότεινε και εμμένει στη θέση για αρχικό κεφάλαιο μόλις 24.000 ευρώ!

Επιπλέον, η κοινοπραξία δείχνει αρνητική στο να τεθεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα υποχρεωτικής διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας, τη στιγμή που ο Διαχειριστής θεωρεί πως η σταθερότητα της μετοχικής σύνθεσης της κοινής εταιρείας είναι σημαντική ώστε να διασφαλιστεί και η σταθερότητα υλοποίησης του έργου.

Τα δύο αυτά βασικά “αγκάθια”, για τα οποία παρατηρείται πραγματικά χάσμα, όπως και τα υπόλοιπα θέματα διαφωνιών και αποστάσεων καλούνται να τα λύσουν οι δύο πλευρές εντός του επόμενου 10ημέρου!

Δεδομένης της κρισιμότητας σημασίας του ζητήματος, τόσο διότι το έργο έχει χαρακτηριστεί ως PCI όσο και για την ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης, ειδικά μετά την απόσυρση μονάδων καύσης ντίζελ της ΔΕΗ, την όλη διαδικασία θα συνδράμει νομικά και η Κομισιόν. Έτσι, οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές θα γίνουν με την ουσιαστική συμμετοχή και στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αν δε βρεθεί άκρη μέσα στο 10ήμερο αυτό, τότε η ΡΑΕ θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιον από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη, αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση, ενώ μπορεί η χώρα να μπει σε περιπέτειες…

Πηγή