«Aπόβαση» Τούρκων και Σκανδιναβών στο λιμάνι της Πάτρας- Από τα μέσα Ιουνίου τα δρομολόγια μας «πάνε» στο βορρά

Μπορεί το λιμάνι της Πάτρας από τερματικός κόμβος του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ανατολικής μεσογείου να γίνει κόμβος διασύνδεσης με τον σκανδιναβικό άξονα; Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ Νίκος Κοντοές, στοιχημάτιζε πως ναι και οι εξελίξεις φαίνεται ότι έρχονται να τον δικαιώσουν, καθώς το λιμάνι της Πάτρας αναβαθμίζει τον διεθνή του ρόλο στις συνδυασμένες μεταφορές, με μια τουρκική εταιρεία, αγορασμένη πρόσφατα από έναν ναυτιλιακό κολοσσό της Σκανδιναβίας, που το βάζει εν πρώτοις στο χάρτη του ναυτιλιακού άξονα Τουρκίας- Ευρωπαϊκής Ένωσης με προοπτικές που φαίνεται ότι ανοίγουν διάπλατα το δρόμο των περαιτέρω ευκαιριών.
Η τούρκικη UN – Rο.Rο. και η Δανέζικη DFDS που την εξαγόρασε έναντι 950 εκατομμυρίων ευρώ, έρχονται, από τα μέσα του Ιουνίου, οπότε και αρχίζουν τα δρομολόγια στην Πάτρα, να προκαλέσουν, αν μη τι άλλο, έναν δημιουργικό διάλογο γύρω από τον νέο, επιπλέον και άκρως σημαντικό ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει το λιμάνι, συμβάλλοντας στην τόνωση του κύρους και της οικονομίας του.
«Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη τούρκικη εταιρεία. Είναι ίσως η μεγαλύτερη τούρκικη εταιρεία μεταφοράς φορτίων, η οποία αυτή τη στιγμή κάνει το δρομολόγιο Κωνσταντινούπολη- Τεργέστη» λέει ο Νίκος Κοντοές στο «7Μ». «Αυτή η εταιρεία, μας είχε προσεγγίσει μέσω του εκπροσώπου της αλλά και οι ίδιοι οι Τούρκοι είχαν έρθει εδώ από τα τέλη του προηγούμενου έτους για να διερευνήσουν τη δυνατότητα να κάνουν μια ενδιάμεση στάση στο λιμάνι της Πάτρας πηγαίνοντας προς την Τεργέστη. Σκοπός είναι να αφήνουν φορτία εδώ από την Κωνσταντινούπολη που προορίζονται για άλλα λιμάνια της Ιταλίας, νοτιότερα της Τεργέστης αφενός, αφετέρου να αφήνουν φορτία από την Τουρκία που προορίζονται για την ελληνική αγορά.
Αντίστροφα, όταν γυρίζουν από την Τεργέστη και πηγαίνουν προς την Τουρκία, θα παραλαμβάνουν φορτία που έρχονται με άλλες εταιρείες από λιμάνια που είναι νοτιότερα της Τεργέστης με ενδιάμεση διαμετακόμιση στην Πάτρα, τα οποία θα παραλαμβάνουν και θα τα κατευθύνουν προς την Ανατολή. Και επίσης θα παραλαμβάνουν προϊόντα, φορτία, που έρχονται από την ελληνική αγορά για την Τουρκία. Η UN – Rο.Rο. συνεργάζεται με σιδηροδρομικές εταιρίες, που προωθούν τα διακινούμενα φορτία σε σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές και λιμάνια. Αντιλαμβάνεστε αυτομάτως πόσο σημαντικό είναι για την Πάτρα και το λιμάνι της η έλευση του τρένου και η σύνδεσή του με το λιμάνι. Η ανάγκη είναι πλέον επιτακτική».

Επιβεβαιώνει τη στρατηγική του λιμανιού

«Τώρα το πόσο ενδιαφέρουσα δραστηριότητα είναι, θα αποδειχθεί στην πράξη. Προσωπικά έχω την εκτίμηση ότι μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ενδιαφέρον αντικείμενο» λέει ο κ. Κοντοές.
Σε κάθε περίπτωση, επί της ουσίας, ως πρόδρομο φαινόμενο, επιβεβαιώνει μια στρατηγική που είχαμε χαράξει ως Οργανισμός Λιμένα Πατρών βάση της οποίας η Πάτρα λόγω της γεωγραφικής της θέσης, από τερματικός κόμβος του east mediteranian, του μεγάλου αυτού ευρωπαϊκού διαδρόμου, μπορεί να γίνει κόμβος διασύνδεσης του east mediteranian με τον scandinavian corridor που διασχίζει την Ιταλία και κατευθύνεται προς την Σκανδιναβία.
Αν δείτε μάλιστα το γεγονός ότι πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία αυτή αγοράστηκε από έναν δανέζικο κολοσσό που δραστηριοποιείται στη βόρεια θάλασσα, ενδεχομένως όλο αυτό να επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας στο θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο προς στιγμήν. Πρακτικά, αυτό που έχει σημασία άμεσα, είναι ότι αρχίζει μια δραστηριότητα τέτοιου είδους».

Έτοιμο το λιμάνι της Πάτρας

Η ένταξη της Πάτρας στον άξονα Τουρκίας- Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπόσχεται πολλά όχι μόνο για το λιμάνι αλλά και για τις ναυτιλιακές και μεταφορικές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται σε αυτό, ιδίως στο σκέλος της μεταφοράς εμπορευμάτων στα Ιταλικά λιμάνια νότια αυτού της Τεργέστης, όπου δεν κάνει δρομολόγια η τουρκική εταιρεία.
Όπως λέει ο κ. Κοντοές, το λιμάνι είναι ήδη έτοιμο να υποδεχθεί αυτή τη νέα, πολλά υποσχόμενη, δραστηριότητα.
«Διαμορφώσαμε το λιμάνι με πολύ γρήγορες διαδικασίες, σε ό,τι αφορά τον χώρο εναπόθεσης εμπορευμάτων που προέρχονται από τρίτες χώρες, τον τελωνειακό χώρο και τις ειδικές τελωνειακές διαδικασίες, καθώς είναι διαφορετικές από τα πλοία που κάνουνε τα δρομολόγια Πάτρα- Ιταλία. Το οικονομικό όφελος από όλο αυτό είναι πολύ δύσκολο να το εκτιμήσουμε τώρα.
Δεν γνωρίζουμε πρώτα από όλα αν θα παγιωθεί αυτή η δραστηριότητα, καθώς οι εταιρείες, όπως ξέρετε, κινούνται με βάση τα οικονομικά τους συμφέροντα. Τον πρώτο καιρό, όπως είναι λογικό, θα εκτιμήσουν τι τους αποφέρει. Φαντάζομαι και ελπίζω ότι θα είναι και για αυτούς κερδοφόρα η δραστηριότητα για να συνεχίσουν» γιατί ο στόχος τους, ο σχεδιασμός τους, από όσα τουλάχιστον μας έχουν πει, είναι στην αρχή να κάνει κάθε εβδομάδα δύο προσεγγίσεις το πλοίο πηγαίνοντας προς την Τεργέστη και επίσης δύο προσεγγίσεις γυρίζοντας από την Τεργέστη, με σκοπό στο μέλλον να τις κάνουν τρεις. Άν όλα πάνε καλά, ενδεχομένως να αποδειχθεί πολύ σημαντική αυτή η δραστηριότητα».
Εκτιμήσεις κύκλων περί το λιμάνι είναι ότι το σύνολο των εσόδων από μια τέτοια δραστηριότητα μπορεί να αγγίξει για τη χρήση των χώρων το ποσό των 140.000- 150.000 ευρώ το χρόνο, ενώ σε κάθε περίπτωση το σύνολο των εσόδων θα ξεπεράσει σε πρώτη φάση τις 300.000 το χρόνο, μια τάξη μεγέθους που αντιστοιχεί σε πάνω από το 2% των εσόδων του λιμανιού.
«Είμαι πολύ επιφυλακτικός, με την έννοια ότι μια δραστηριότητα που ξεκινάει κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί στα σίγουρα, αλλά είμαι και πολύ αισιόδοξος» λέει ο κ. Κοντοές.
Η τούρκικη εταιρεία εκτελεί πέντε δρομολόγια συνδυασμένων μεταφορών μεταξύ Ιταλίας, Γαλλίας και Τουρκίας, με 12 πλοία και λιμενικούς σταθμούς στην Τεργέστη, την Κωνσταντινούπολη και το λιμάνι του Πεντίκ.
Οι διαδρομές θα συνδέουν τα τουρκικά λιμάνια του Πεντίκ, του Αμπαρλί και της Μερσίνης με την Τεργέστη, το Μπάρι της Ιταλίας, την Τουλόν της Γαλλίας και την Πάτρα.

Γιώτα Κοντογεωργοπούλου

(από το ένθετο 7 Μέρες Ενημέρωση)

via