Σε Πάτρα, Πειραιά, Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα θα λειτουργούν κέντρα εφοδιασμού LNG σε πλοία

H Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα διεθνές κέντρο τροφοδοσίας πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή την προώθηση σχετικού προεδρικού διατάγματος που αφορά την εφαρμογή κανονισμού για τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο.

«Η χώρα μας αποκτά το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο εγκαίρως για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε διεθνείς υποχρεώσεις της, που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος και με τις εκπομπές αερίων των πλοίων αλλά και με τις πολιτικές που στοχεύουν για μια καλύτερη ποιότητα ζωής» τόνισε ο υπουργός.

Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη» που έχει καταρτιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος Poseidon Med II, η Ελλάδα σε πρώτη φάση θα αποκτήσει υποδομές για τη διάθεση LNG στα πλοία σε τέσσερα λιμάνια, και συγκεκριμένα σε Πειραιά, Πάτρα, Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης τα λιμάνια της Λεμεσού και της Βενετίας.

Επίσης στο πλαίσιο του προγράμματος εξετάζεται η μετατροπή δέκα πλοίων ώστε να καίνε LNG, μεταξύ των οποίων τα ακτοπλοϊκά Φαιστός Παλλάς, Νήσος Μύκονος και Terra Jet. Επίσης σχεδιάζεται η ναυπήγηση ενός επιβατηγού οχηματαγωγού από την Blue Star Ferries, ενός φορτηγού πλοίου από την Arista Shipping, αλλά μπάριζων που θα χρησιμοποιούνται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων και ενός τουλάχιστον φορτηγού πλοίου μέσω της συμμετοχής της.

Η τροφοδοσία σύμφωνα με τον κ. Κουρουμπλή θα γίνεται με τέσσερις τρόπους. Από πλοίο σε πλοίο, από βυτίο σε πλοίο, από οργανωμένες εγκαταστάσεις όπως είναι η Ρεβυθούσα σε πλοίο και από φορητές δεξαμενές σε πλοίο.

Ο υπουργός είπε επίσης ότι υπήρξε ένα πολύ δύσκολο ζήτημα που είχε θέσει η ακτοπλοΐα, για το αν μπορεί να γίνεται η τροφοδοσία πλοίων όπως στο πετρέλαιο και στο υγροποιημένο φυσικό αέριο κατά την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, προκειμένου να τηρούνται πιστά οι ώρες των αφιξαναχωρήσεων των πλοίων. «Με το προεδρικό διάταγμα αντιμετωπίζεται και αυτή η περίπτωση» τόνισε.

Συγχρηματοδότηση

Aναφορικά με το πρόγραμμα Ρoseidon Med II η Μαρία Φωτιάδου, διευθύντρια Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων ΔΕΠΑ, είπε ότι η συγχρηματοδότηση του προγράμματος αφορά υποδομές σταθερών εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας στα βασικά λιμάνια Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης. Για τον Πειραιά σε αρχική φάση, πρόσθεσε, δεν προβλέπεται εγκατάσταση, γιατί ο ανεφοδιασμός θα γίνεται απευθείας με μικρές φορτηγίδες που θα παρέχουν το καύσιμο.

Η Τατιάνα Ελευθεριάδου, υπεύθυνη δραστηριότητας στρατηγικής ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, δήλωσε ότι η επόμενη φάση του προγράμματος θα αφορά την κατασκευή στη Ρεβυθούσα σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων οχημάτων. «Ο σχεδιασμός» πρόσθεσε, «χρηματοδοτήθηκε από το Poseidon Med II και η κατασκευή από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ενώ έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και ευελπιστούμε να λειτουργεί μέχρι το 2020».

Ο Παναγιώτης Μήτρου, υπεύθυνος του τομέα Ναυτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας στoν Lloyd’s Register, είπε ότι για το Poseidon II έχουν προβλεφθεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών 53 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 50% συγχρηματοδοτείται από τους εταίρους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος και τον Έλληνα φορολογούμενο.

Η Άννα Αποστολοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος Poseidon Med II από τον Lloyd’s Register, είπε ότι υπάρχει δυνατότητα μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να γίνει η χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ τόνισε ότι στα πλαίσια του προγράμματος γίνεται και ο σχεδιασμός ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα στα άλλα λιμάνια.

Οδηγία περί καυσίμων

Για το θέμα των υποχρεώσεων της χώρας μας ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι η εσωτερική νομοθεσία της Ελλάδας έπρεπε να προσαρμοστεί με την οδηγία 2014/94 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που συμπεριελήφθη στον σχετικό νόμο 4439/2016 περί καυσίμων των πλοίων και να προχωρήσει η έκδοση ενός διατάγματος που να εμπεριέχει όλους τους κανόνες λειτουργίας αυτού του νέου πλαισίου για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο και των υποχρεώσεων της χώρας μας, που από το 2020 γίνεται υποχρεωτική στα πλοία η χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κάτω του 0,5%.

Ανέφερε ότι για τη σύνταξη του σχετικού προεδρικού διατάγματος υπήρξε συνεργασία των φορέων, όπως της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), του Πολυτεχνείου, του Τεχνικού Επιμελητηρίου, Νηογνωμόνων και άλλων.

Πηγή: naftemporiki.gr